”Kasvu on olennainen osa strategiamme seuraavaa vaihetta, ja rakennamme sitä vahvuuksiimme pohjaavilla yritysostoilla. Meillä on tämän kaupan myötä ainutlaatuinen mahdollisuus tarjota suomalaisille entistä kiinnostavampia viihdeilmiöitä”, kommentoi Sanoma Media Finlandin toimitusjohtaja Pia Kalsta.

Kaupassa Sanomalle siirtyy noin kolmekymmentä festaria ja tapahtumaa. Tunnetuimmat festarit ovat Suomipop Festivaalit, Iskelmä Festivaali, Tammerfest, kaksikymmentä vuotta täyttävä Suomen vanhin juhannusfestivaali Himos Juhannus, RMJ Raumanmeren Juhannus, Kuopiorock ja Wanaja Festival. Lisäksi Sanomalle siirtyy N.C.D. Productionin konserttiliiketoiminta: tänä vuonna esimerkiksi yhteistuotantona toteutettavat Nightwishin konsertti Lahdessa ja Popedan stadionkonsertti Tampereen Ratinassa. Lisäksi kauppaan kuuluvat suositut Abi- ja Goom-opiskelijaristeilyt. Ostettavan liiketoiminnan liikevaihto oli viime vuonna noin 20 miljoonaa euroa.

Tapahtumaliiketoimintaa pyörittämään perustetaan uusi yhtiö Nelonen Media Live Oy, josta Sanoman omistusosuus on 60 prosenttia. Yhtiön toimitusjohtajaksi siirtyy Nelonen Median markkinointipäällikkö Anssi Nevalainen. N.C.D. Productionin perustaja Hannu Haljala sekä muut avainhenkilöt ovat jatkossakin tiiviisti mukana yhtiön kehittämisessä ja johtamisessa. Ostettavissa liiketoiminnoissa työskentelevät tapahtumatoiminnan huippuammattilaiset jatkavat vanhoina työntekijöinä Nelonen Media Liven palveluksessa.

”Tämä on suomalaiselle viihde- ja tapahtumatuotannolle merkittävä loikka kohti suurempaa näkyvyyttä ja vaikuttavuutta. Olemme etsineet isoa ja monipuolista markkinointiosaajaa kumppaniksemme. Tässä toimintamallissa on erinomaiset mahdollisuudet käyttää mediavoimaa vahvan kuluttajasuhteen ja pitkäjänteisen artistikaaren rakentamiseen. Meidän ja Nelonen Median vahvuudet täydentävät toisiaan erinomaisesti”, kommentoi N.C.D. Productionin Hannu Haljala.

Kaupan myötä Nelonen Mediasta tulee Suomen suurin monikanavainen viihdetalo. Kehittyvä monipuolinen viihdetarjooma tarkoittaa entistä kiinnostavampia mahdollisuuksia koko toimialalle.

”Nelonen Mediassa on musiikin ympärille luotu uudenlainen toimintamalli, jossa radiokanavat, tv:n musaohjelmat, persoonat ja nyt myös entistä enemmän live-tapahtumat toimivat saumattomasti yhdessä. Uskomme aidosti kotimaisen viihteen merkityksellisyyteen ihmisten arjessa – erityisesti se näkyy livetapahtumien suosion kovassa kasvussa. Tulevaisuudessa haluamme tehdä yhteistyötä monipuolisesti eri tapahtuma-alan toimijoiden kanssa ja hakea myös täysin uudenlaisia liiketoimintamalleja”, kommentoi Nelonen Median liiketoimintajohtaja Kari Laakso.

Kaupan toteutuminen edellyttää tiettyjen ehtojen täyttymistä, mukana lukien Kilpailu- ja kuluttajaviraston hyväksyntä. Kaupan odotetaan toteutuvan muutaman kuukauden kuluessa.